سهند نادی حق سهند نادی حق ، تا این لحظه: 14 سال و 8 ماه و 17 روز سن داره

سهند نادی حق

لغت نامه سهند(2)

1390/10/30 15:36
نویسنده : مامان سهند
1,847 بازدید
اشتراک گذاری

سلام

سلام به پسر عزیز تر از جونممممممممممممم و به همه مامانای مهربونی که به من و گل پسرم لطف دارن و با سر زدن به وبلاگمون و گذاشتن نظرات قشنگ این رو بارها ثابت کردن.

روی همتون رو میبوسم

 

 

این روزها سهند کوچولوی ما که حدود یک ماه از دوسالگیش گذشته خیلی خیلی قشنگ به حرف افتاده و خیلی از کلمات رو به طور جالبی ادا میکنه، تازه بیشتر وقتها هم جمله میسازه و دل مامان و باباشون میبره، به نظر من بچه ها دو وقت خیلی بانمک میشن؛ یکی زمان 6 - 7 ماهگیشونه که از نوزادی درمیان و قیافشون جالب و نمکی میشه و یکی هم بین 2 تا 3 سالگیه که به حرف میفتن.

حالا پسر ناز من درست توی این زمان قشنگه:::::::::::

 

وقتی بهش میگیم اسمت چیه؟ میگه: شَنَد (سهند)

میگه: من بِخوابِه (من خوابیدم)

شادِد (ساکت)

چیقی (قیچی)

شِداد (صدا)

 

به زدن میگه: اَت

به بالا میگه: بالِه

به مرسی میگه: مِشی

به پاره میگه: پالِه

به ریخت میگه: شیخت

به خوشمزه اس میگه: خوشَشَش

به خراب شد میگه: خَشو

به ببخشید میگه: بِخَشید

به کله ات میگه: تَلَت

به نقاشی میگه: نَکِشی

به خواهش میکنم میگه: خواشِلی

به اتوبوس میگه: اوتوسِ

به گنده میگه: قوندِه (بزرگ)

به باطری میگه: پاتی

به مسواک میگه: نَمشاک

به بیا میگه: ای یا

به گوش میگه: قوش

به چایی میگه: تاکی

به بشین میگه: بِشید. به نشسته میگه: بِشیدِه

به بخور میگه: بُخُود

به بغل میگه: بَقَد

به بستنی میگه: بَشَدی

به میخوام میگه: ماخام

به معصومه میگه: نَمشَمِه

به سلام میگه: شَلام

به ماشین میگه: ماشی

به اسب میگه: اَبس

به سوسک میگه: شوشگ

به آش میگه: آشد

به پخت میگه: پوخد

به عینک میگه: اَشَک

به کامیون میگه: کامینی

به لُدِر میگه: لولَل (ماشین)

به قرص میگه: قُش

به بِشکَن میگه: بیشقَن (شکستن)

به این یکی میگه: ای کی

به سوزوکی (ماشین) میگه: شوشوگی

به خدا میگه: خودا

به خاله مهسا میگه: نَمشا

به عموپدرام میگه: آبدا

به پسر دایی اش امیرحسین میگه: اوشین

به دایی هادی میگه: آکی

به دایی مهدی میگه: مَکی

به عمه حدیثه میگه: اَکی

به مامان معصومه میگه: مَشی

به بابا امیر میگه: اَمی

به مامان طاهره میگه: تالِلِه

به بابا محمد میگه: مَقَدا (محمدآقا)

به روشن میگه: نوشَن

به گوسفند میگه: بَبَیی

به شونه(شانه) میگه: سونِه

به نَشُد میگه: نَتوس

به کامپیوتر میگه: کامتی

به برقصیم میگه: بِخَسِیم

به عروسی میگه: اَدوسی

به تاب تاب عباسی میگه: تاب تاب اَدوسی

یه وقتهایی که عصبانی میشه میگه: شی شی یا فوفو ( فکر کنم یه جور فحش باشه، چون با غیض میگه)

یه وقتهایی هم اگر از دست کسی عصبانی بشه، لوپش رو میگیره و میگه: پَتِتِ آبا (یعنی پرتت میکنم توی آبها)

به تخم مرغ میگه: توغ

به طالبی میگه: طابینی

به پتو میگه: پَتِه

به انگور میگه: اوقور

به برو میگه: بولو

وقتی من رو عصابی میکنه میگه: اَشَبی نَکُد (عصبی نشو)

بعدش هم میگه مامائی من دوشِلِی؟ (من رو دوست داری؟)

انگشت سبابه اش رو به علامت اجازه بالا میگره و میگه: آدِدِه (یعنی اجازه)

به پروانه میگه: پَپَئی

 

چند وقت پیش با عمه حدیثه رفته بودیم عروسی، سهند با عمه حدیثه زودتر رفتن بیرون، وقتی من رسیدم پیششون دیدم حدیثه داره میخنده. بهش گفتم چی شده؟ گفت: سهند رو گذاشته بودم توی ماشین، خودم هم کنار ماشین ایستاده بودم، یدفعه دیدم داره به شیشه ماشین میزنه، در رو که باز کردم بهم گفت: اَکی من ماشین تو، من تَش، اِههههههههه (حدیثه من رو گذاشتی توی ماشین، من ترسیدم، اِهههههههه)

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (30)

نازنین نرگس نفس مامان
8 مهر 90 15:36
سلام به سهند جون و مامی مهربونش ماشالا هزار ماشالا چه بانمک حرف میزنه این پسمل کوشولوی دوسالهمن دوشلی؟ارهمن شما رو دوشلی بوس بوس
مامان ماهان عشق ماشین
8 مهر 90 16:19
جیجر شیرین زبونیت.
مامان زینب دخمل ناز
8 مهر 90 18:17
چیقیش خیلی باحال بود
مامان زینب دخمل ناز
8 مهر 90 18:18
سهنسسسس ÷رتم نکنی تو اباااااااااااا
مامان کیارش
8 مهر 90 23:41
مامان ساينا
9 مهر 90 7:33
سلام.چه شيرين زبون شده
مرضیه
9 مهر 90 7:55
ماشالله به اين همه پيشرفت منم باهات موافقم سعيد ما هم درست از روز بعد از تولد دو سالگيش عين بلبل واسمون شيرين زبوني ميكنه خدا حفظشون كنه
مامان عسل و آریا
9 مهر 90 9:28
سلام عزیزم.خوبی؟گلم زودی بیا و قسمت امکانات جانبی وبلاگم را ببین.سوپرایز برات دارم.بووووووس
مامان وانیا
9 مهر 90 10:54
چه بامزه و شیرین زبون
ترنم
9 مهر 90 13:21
چه پسر نازی خیلی شیرینه و با نمک حرف می زنه
سحر
9 مهر 90 18:35
ای جانم خاله خوشگللللللللللللل
مامان پارسا جون
9 مهر 90 20:26
سلام خیلی بامزه بود این لغت نامه ی آقا سهند خوبه که همیشه واسش یادگاری میمونه
اسماء
9 مهر 90 23:02
سلام مامان سهند. خوبی؟ خوشی؟ آره عجب شیرینه این دوران بچه ها. خدا براتون نگهش داره. ببوسش
کاکل زری یا ناز پری
10 مهر 90 10:45
ای جونم الآناست که بیام بخورمتتتتتتتتتتتتت مامنعصومه خیلی وقت بود نبودی ها
غزاله
10 مهر 90 13:26
واقعا راست ميگي تو اين دوران خيلي شيرينن.من فداي اين حرفاي خوشگلت بشم خاله جون.راستي هميشه به سفر چه عكساي قشنگي از اين آقا سهند ما گرفتي.خدا حفظش كنه.راستي ماشينه نو هم مبارك اميدوارم پر از خوبي باشه براتون و همش با ماشينه جديدتون همه جا برين
مامان محمدرضا(هدي)
10 مهر 90 19:57
سلام به سهند جون و مامان عزيز .سهند جون رو مي بوسم اگه دوست داشتين با هم تبادل لينك كنيم [بوسه]
نی نی توپولی
11 مهر 90 0:55
الهی من قربون حرف زدنت بشم مخصوصا جمله آخرت
مامان وانیا
11 مهر 90 15:14
چه بامزه حرف میزنه من عاشق این طور حرف زدن بچه هام با پست تولد وانیا آپم بیاین
مامان كيارش
11 مهر 90 17:38
شهرزاد مامان حسین
11 مهر 90 18:22
الهی جان. عاشق ابن جور حرف زدن بچه هام. حسین هم همینطور با نمک حرف می زد.
مامان ماهان
12 مهر 90 8:37
خوشگلللللللللللللللل چقدر قشنگ حرف میزنی بووووووووووس
مامان عسل و آریا
12 مهر 90 8:40
ای جانممممممممممممم با اون حرف زد قشنگت.قربونت برم خالههههههه.مامان سهند جون بینهایت ممنونم که نظر دادی.قربونت برم گلمممممممممم خوشحالم خوشحال شدی.بووووس
مامان آريا
12 مهر 90 10:39
عزيزم خاله قربونت برم كه اينقدر شيرين زبون و نازي
مامان امیر علی
12 مهر 90 12:14
وای ماشاله افرین به این گل پسر باهوش و شیرین زبون .الشاله دانشمند بشی خاله جون .بوس
نیلوفر
13 مهر 90 5:50
سلام این که یه لغتنامه است اسمش رو بگذار سهند نامه من لینکتون کردم .حتما منو لینک کنین به نام اشک غم نیلوفر
مامان حسین
14 مهر 90 14:29
مامان کوثر
15 مهر 90 17:13
کودکان در کنار ما بزرگ می‌شوند، می‌خندند، می‌گریند، بازی می‌کنند و یاد می‌گیرند.ن‌ها حق دارند که در مورد زندگی خودشان حساس باشند، نظر بدهند و بخواهند که نظر آن‌ها جدی گرفته شود. لحظه‌ای تامل کنیم و ... به کودکان گوش دهیم! عزیزم روزت مبارک
مامان کوثر
15 مهر 90 17:14
قربون حرف زدن نازت بشم عزیزم همیشه سالم باشی بلبل زبون
جمع نیک اندیشان
17 مهر 90 18:51
سلام میخواستن منو به یه پیرپسر بدن ... ********************************************************* جمع نیک اندیشان با نوشتهء خانم بهار... منتظر نظرات خوب شماست . ********************************************************* http://nikandishi.blogfa.com با تشکر . مدیر وبلاگ
مامان امیرعلی
19 مهر 90 16:37
وای چه باحال حرف میزنی عزیز خاله.حسودیم شدا.آخه امیر من حرف نمیزنه